کارگاه آموزش تاب آوری برای نوجوانان برگزار شد

آموزش تاب آوری برای نوجوانان: در مورخ بیست و ششم آذر سال جاری، کارگاه آموزشی تاب آوری برای نوجوانان تحت پوشش موسسه کودکان ساحل بهشتی، به همت خانه تاب آوری ایرانیان و با تدریس دکتر جواد طلسچی یکتا (مدیر و موسس خانه و باشگاه تاب آوری ایرانیان) برگزار شد.

کارگاه فوق الذکر با محوریت موضوعات ۱-تاب آوری چیست؟ ۲- اهمیت تاب آوری در دوره نوجوانی ۳- ارتباط تاب آوری و پیشگیری از اعتیاد ۴- موانع مهم در ارتقای سطح تاب آوری نوجوانان ۵- ویژگی های نوجوان تاب آور ۶- چگونه سالم بمانیم بوده است که بر اساس برنامه ریزی های بعمل آمده در مراحل مختلفی ادامه دار خواهد بود.

 

در مورد تاب آوری کودکان و نوجوانان بیشتر بدانید:

مفاهیم پیرامون حوزه تاب­ آوری

تاب آوری کودکان و نوجوانان: دیدگاه­های پیرامون تاب­ آوری نشانه ­ها و علائم، عوامل و فاکتورها و نیز ساز و کار­ها و مکانیسم­ های مختلف و متعددی دارند که با ساختارهای نظری و اندیشه­ ای در اشتراک و ارتباط می­ باشند.

نویسندگان زیادی از واژه مسیر یا جهت و مسیرهای پیچیده و در هم تنیده و متفاوتی بهره برداری می­ نمایند که کارکرد و یا عملکرد آنها را در طی زمان خلاصه می­نماید. (والش ۱۹۹۸ روتر ۱۹۹۹ و گلیگان ۲۰۰۱ و پریلیتینسکی و همکاران ۲۰۰۱ و وییلیامز و همکاران ۲۰۰۱ و دهان و همکاران ۲۰۰۲)[۱] از منظر دیدگاه­های رشد یک مسیر و یا یک جهت  می­ تواند در زمانی که شرایط منجر به پیشرفت­های پایین­تر از حد انتظار و یا به طور کلی عقب گرد و پس رفت شود، منفی قلمداد گردد.

تاب آوری کودکان و نوجوانان

مسیرهای مثبت در زمانی که فرد و یا یک خانواده یا کلاً افراد و خانواده­ ها بر شرایط دشوار و سخت فائق می­ آیند و یا این که از آن حوادث و بلایا و شرایط سخت بازگشت و احیاء موفقیت آمیزی دارند رخ می­دهد و می­تواند به آن اشاره داشته باشد.

تاب آوری کودکان و نوجوانان
تاب آوری کودکان و نوجوانان

نکات چرخشی و یا نکات عطف و برهم زننده و یا برعکس کننده و یا خلاف جهت نمایانگر زمان­هایی هستند که یک مسیر مشخص و تعیین شده تغییر جهت می­دهد، مثل مواردی که یک تغییر محیطی و یا مداخلات افراد حرفه­ ای و یا افراد درگیر در کار یک فرد و یا یک خانواده را برای شروع یک روند مثبت و یا در مسیر مثبت قرار گرفتن قادر و توانمند می­نمایند. (کوین تن و روتر ۱۹۹۸ گلیگان ۲۰۰۱ و شوفیلد۲۰۰۱)[۲].

هم چنین خاطر نشان می­شود که برخی از اوقات یک تجربه مطلوب و خوب و یا تجربه  جبران کننده و تلافی کننده و  ما به ازا می­تواند زنجیره ­ای از اثرات (تأثیر چرخه­ای) را به وجود آورد. (روتر ۱۹۸۵)[۳]. مثلاً در زمانی که دستمزد­های موقع شروع کار باعث منافع و مزایای عملی و احساسی  برای مادران تنها با میزان درآمد کم و پایین میگردد. (مناگان ۱۹۹۷)[۴].

[۱] (Walsh, 1998; Rutter, 1999; Gilligan, 2001; Prilleltensky et al., 2001; Williams et al., 2001; de Haan et al., 2002)

[۲] (Quinton and Rutter, 1988; Gilligan, 2001; Schofi eld, 2001)

[۳] (Rutter, 1985)

[۴] (Menaghan, 1997)

متن کامل این پژوهش را از اینجا دریافت نمایید.

ترجمه و گردآوری: فاطمه محمدی؛ مددکار اجتماعی
انتشاریافته در مجموعه رسانه های مددکاری اجتماعی ایرانیان

رسانه تاب آوری ایران رسانه تاب آوری ایران
منبع
روابط عمومی خانه تاب آوری ایرانیان
دکمه بازگشت به بالا